Als journalist kom je op veel plaatsen. En soms kun je echt het nuttige met het aangename combineren. Onlangs bijvoorbeeld bij de internationale persconferentie van de EMO, ’s werelds grootste machinebeurs. Twee dagen vol met een stuk of vijftien presentaties werden onderbroken door een avondje varen over de Waddenzee.

Niet de Nederlandse Waddenzee. De EMO is de machinebeurs voor de werktuigmachinebouwers. Twee keer in Duitsland, dan een keer in Italiƫ. Dit jaar is Hannover weer aan de beurt. En omdat luchtvaart een thema op de beurs is, hadden de organisatoren (de VDW, de Duitse fabrikantenvereniging) de persconferentie gepland in Varel. Hier stond vroeger een van de grotere fabrieken van Airbus, totdat het management enkele jaren geleden besloot de deur dicht te doen. Wat er sindsdien is gebeurd, is een staaltje van Duitse doortastendheid. De fabriek is verzelfstandigd; overheden, het regionale bedrijfsleven en de kenniscentra in Noord-Duitsland hebben de handen ineen geslagen. Het resultaat: Premium Aerotec is een van de belangrijkste toeleveranciers van Airbus, het bedrijf groeit weer en in Varel is men bezig een onderzoekscentrum voor het regionale mkb uit de grond te stampen.

Daar zijn we dus ’s avonds gaan varen. Met de Etta von Dangast, een schip uit de jaren dertig dat de tand des tijds goed heeft doorstaan en nu door de schipper gebruikt wordt om groepen over de Waddenzee te varen. Barbecuen op de deinende golven, scherend langs zandbanken waarop de zeehonden van de laatste zonnestralen van de dag genieten. Het was echt mooi. Je zou bijna vergeten dat er toch echt gewerkt moet worden op zo’n tweedaagse persconferentie.