We kunnen geen week, geen dag, soms zelfs geen uur zonder nieuws. De media zijn alom tegenwoordig in onze leefwereld. Hun invloed is niet te onderschatten. Neem de hype rond de elektrische auto. Televisie, tijdschriften en kranten willen ons doen geloven dat de elektrische auto de oplossing is voor ons mobiliteitsvraagstuk anno 2010. En dat de elektrische auto de vinding is van de 21e eeuw. Tja, ons collectief geheugen is blijkbaar kort.

Voor enkele van onze opdrachtgevers hebben we onlangs een persconferentie bezocht in Stuttgart. In het Porschemuseum. Een slechtere plek is denkbaar. Na afloop werden de heren en dames journalisten rondgeleid door het museum. En wat blijkt? Porsche werkte begin van de 20e eeuw, zo rond 1920, al aan een elektrisch aangedreven auto. In het museum staat een van de eerste elektromotoren die Ferdinand Porsche had bedacht. Hij geldt als de uitvinder van de hybride auto. Zijn oplossing was een compacte elektromotor die direct aan het wiel werd gekoppeld, om maximaal rendement te halen. Slim bedacht. Want afgelopen voorjaar kwamen we een soortgelijke oplossing tegen op de Hannover Messe. In hal 2, het innovatiepaviljoen. En andere premium autofabrikanten in Duitsland koketteren er eveneens mee.

Porsche’s idee voor een elektrische sportwagen belandde uiteindelijk in de prullenmand omdat juist in de eerste decennia van de 20e eeuw massaal gemakkelijk winbare olie werd aangeboord. Benzine kwam tegen zo’n lage prijs beschikbaar, dat de verbrandingsmotor het gewonnen heeft van de elektromotor. Totdat de prijs van benzine blijkbaar zo hoog is geworden – of de klimaatproblemen zo ernstig worden afgeschilderd – dat de mensheid op andere gedachten komt. Een museumbezoek kan af en toe geen kwaad. Ook niet voor journalisten, die graag vooral naar het nu kijken. Een museumbezoek verruimt je blikveld. En kan je op andere gedachten brengen.