Stel je eens voor: Jezus zou komende week geboren worden. Kerstavond 2010. Ongetwijfeld zou de geboorte van Jezus binnen de kortste keren een trending tweet zijn. Er zou meteen een groep op LinkedIn worden aangemaakt. En een profiel op Facebook.

Tweeduizend jaar geleden hadden de herders echter geen smartphone om het zien van de ster de wereld in te twitteren. Er bestond geen wereldomvattend glasvezelnetwerk waarover de bytes haast sneller naar de andere kant van de wereld vliegen dan een mens kan denken. Er waren geen social media om met een muisklik zichtbaar te maken waar de vrienden van de Messias zijn. Toen moesten mensen het hebben van de mondelinge overlevering. Tot eeuwen na zijn dood. Toch vertellen we nu, meer dan 2000 jaar later, het kerstverhaal nog steeds zoals we geloven hoe het is gegaan. Ik zou wel eens willen weten wat er over 2000 jaar is overgebleven van al die miljarden tweets, sms-berichten, blogs en andere digitale berichten die ons doen geloven dat communiceren door het digitale tijdperk voorgoed veranderd is. Net zoveel als we nu nog weten van deze wonderbaarlijke geboorte meer dan tweeduizend jaar geleden? Communiceren gaat nog steeds om de inhoud, de boodschap. Die zorgt dat je ergens in gelooft. Niet de vorm.

Zalig Kerstmis en een succesvol en gezond 2011.

 

PS: toch benieuwd hoe het geboorteverhaal van Jezus zich in het internettijdperk zou hebben voltrokken? Kijk eens naar deze video (met dank aan Joop van Sintfiet, docent faculteit ICT Zuyd Hogeschool).