Bijna wekelijks schrijven we over de maakindustrie. Voor Vraag en Aanbod. In december maakt de redactie altijd een Oliebollenspecial. Daarvoor zijn we deze week in Limburg op pad geweest. En dan ontdek je pareltjes die wereldwijd actief zijn, maar waar de doorsnee Limburger waarschijnlijk nooit van heeft gehoord. 

Technisch Handelsbureau Hellebeuk in Valkenburg bijvoorbeeld. Gehuisvest in een oude boerderij. Van hieruit levert het team van directeur/eigenaar Raymond Laeven duizenden flenzen, bochten, fittingen, buizen en honderd-en-een andere roestvaststalen producten aan klanten uit de industrie. In de Benelux, maar ook daarbuiten. En waar worden die producten ingekocht? Voornamelijk in Azië. Je zou denken dat Laeven regelmatig in het vliegtuig zit, op weg naar China of een ander Aziatisch land. Maar nee hoor, de handel verloopt op beurzen in Europa, via de telefoon, de fax en nu ook het internet. “Ik ben nog nooit in China geweest.” Wat me bij is gebleven van dit interview? Allereerst de verrassing zo’n bedrijf op deze plek aan te treffen. Maar bovenal de stelregel van Raymond Laeven: niet alleen de kwaliteit en prijs van zijn product moeten goed zijn, ook zijn service. Kom daar tegenwoordig maar eens voor bij grote multinationals. Service heeft daar geen betekenis. Waarom niet? Omdat de grote ondernemingen anonieme gedrochten zijn geworden. Als in een boze klant een mkn-onderneming belt, krijg hij een persoon met een gezicht aan de lijn. Wanneer je als klant aan de bel trekt bij een multinational, kom je terecht bij een anoniem callcenter. Na u de volgende.